ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΚΑΙΡΟΥ

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Συνολικές προβολές σελίδας

Κυριακή 13 Απριλίου 2025

Η Κυριακή των Βαΐων







Από την Κυριακή των Βαΐων αρχίζει ουσιαστικά η Μεγάλη Εβδομάδα ή Εβδομάδα των Παθών. Κατά την σημερινή ημέρα εορτάζεται η ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Ιησού Χριστού στα Ιεροσόλυμα όπου, κατά τους άγιους Ευαγγελιστές, οι Ιουδαίοι τον υποδέχθηκαν κρατώντας βάια ή βάγια (κλάδους φοινίκων) και απλώνοντας στο έδαφος τα φορέματά τους ζητωκραύγαζαν «Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου» 

Τα "βαγιοχτυπήματα"


Τα παλιότερα χρόνια τους τα προμήθευαν τα νιόπαντρα ζευγάρια της χρονιάς ή και μόνο οι νιόπαντρες γυναίκες, για το καλό του γάμου τους. 
Πίστευαν πως η γονιμοποιός δύναμη που κρύβουν τα φυτά αυτά 
θα μεταφερόταν και στις ίδιες και η μια χτυπούσε την άλλη με τα βάγια. 
Τα "βαγιοχτυπήματα" σιγά-σιγά άρχισαν να γίνονται και από τις άλλες γυναίκες 
και τα παιδιά τις μιμούνταν και όπως χτυπιούνταν μεταξύ τους εύχονταν: 
"Και του χρόνου, να μη σε πιάν' η μυίγα".

Δυνάμεις ιαματικές και αποτρεπτικές, μαζί με τις γονιμοποιές, αποδίδονταν στα βάγια και γι αυτό έπρεπε μετά την εκκλησία όλα να τα "βατσάσουν" για το καλό. 
Τα δέντρα, τα περβόλια, τα κλήματα, τις στάνες, τα ζώα, τους μύλους, τις βάρκες. 
Από ένα κλαδάκι κρεμούσαν στα οπωροφόρα, για να καρπίζουν και στα κηπευτικά, για να μην τα πιάνει το σκουλήκι.

"Μέσα βάγια και χαρές,
όξω ψύλλοι, κόριζες !"

‘Ολα εξαφανίζονταν από τα σπίτια μόλις μπαίναν τα βάγια. 
Κρατούσαν την πρώτη θέση στο εικονοστάσι και μ' αυτά "κάπνιζαν" 
οι γυναίκες τα παιδιά για το "κακό το μάτι".

Στη Λέσβο τα παιδιά, μετά την εκκλησία, στόλιζαν ένα δεμάτι από κλαδιά δάφνης με κόκκινα ή πράσινα πανάκια από καινούργιο φουστάνι, κρεμούσαν κι ένα κουδούνι και καθώς πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι ψάλλοντας και λέγοντας εξορκισμούς για τους ψύλλους και τα ποντίκια, έδιναν και ένα κλαράκι δάφνης στη νοικοκυρά. 
Στο τέλος ζητούσαν και το χάρισμά τους: 
"Χρόνια πολλά, εν ονόματι Κυρίου, δό μ' τ' αυγό να φύγω"

Στην Ανατολική Ρωμυλία, τα κορίτσια έφτιαχναν με τα βάγια στεφάνια, τους έδεναν 
μια κόκκινη κλωστή και τραγουδώντας όλες μαζί πήγαιναν και τα πέταγαν 
στο ρέμα κι όπως έπαιρνε τα στεφάνια το νερό, όποιας πήγαινε μπροστά 
εκείνη θα γινόταν "συντέκνησσα". Πρώτη στο γυρισμό, πρώτη στο χορό και 
στο δικό της σπίτι η μάνα της θα έφτιαχνε τα φασόλια και θα τις φίλευε όλες, 
μαζί με ελιές.

Στη Τήνο, την Κυριακή των Βαΐων, τα παιδιά τριγύριζαν στους δρόμους 
κρατώντας μαζί με το στεφάνι τους την "αργινάρα", μια ξύλινη ή και σιδερένια ροκάνα που τη στριφογύριζαν με δύναμη. Μέσα σε εκκωφαντικό θόρυβο κατέληγαν στη θάλασσα, όπου πετούσαν στο στεφάνι στο νερό.

Το έθιμο της περιφοράς των κλαδιών θυμίζει την "ειρεσιώνη", το στολισμένο με καρπούς κλαδί, που στις γιορτές της άνοιξης περιέφεραν στους δρόμους τα παιδιά, στην αρχαιότητα. Τα βάγια τα έπλεκαν σε πάρα πολλά σχέδια: 
φεγγάρια, πλοία, γαϊδουράκια, το πιο συνηθισμένο όμως ήταν ο σταυρός. 
Σε μερικά μέρη τους έδιναν το σχήμα του ψαριού. Ψάρι είχαν σαν σημάδι αναγνώρισης οι πρώτοι χριστιανοί, η λέξη ΙΧΘΥΣ, εξάλλου, 
προέρχεται από τα αρχικά Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ.
Αν και είναι εκόμα σαρακοστή, η εκκλησία την Κυριακή των Βαϊων 
επιτρέπει το ψάρι. Έτσι και το τραγούδι των παιδιών λέει:

"Βάγια, Βάγια των βαγιών,
τρώνε ψάρι και κολιό,
κι ως την άλλη Κυριακή
με το κόκκινο αυγό ! "



Τρίτη 25 Μαρτίου 2025

Δελτίο Τύπου Πολιτιστικού Συλλόγου Σκουτεράς



Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Νηπιαγωγείου και του

 Δημοτικού Σχολείου Σκουτεράς

 τίμησαν την επέτειο της 25ης Μαρτίου 1821, 

καταθέτοντας στέφανον στο Μνημείο των Πεσόντων και

 παρελαύνοντας στον προαύλιο χώρο του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Σκουτεράς.







Ευχόμαστε σε όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς να βιώσουν με σεβασμό και υπευθυνότητα τον εορτασμό αυτής της σημαντικής διπλής εορτής, 

Με απώτερο στόχο την πρόοδο και ευημερία του τόπου μας και της τιμής στην ορθόδοξη πίστη.

Χρόνια Πολλά στην Πατρίδα μας!

Τρίτη 18 Μαρτίου 2025

«Μικροί μάγειρες εν δράση» δράση από την Α.Μ.Κ.Ε. «Αγριωνίς Γαία» Πολιτιστικών & Αθλητικών Συλλόγων Δήμου Αγρινίου»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 
                                                                                                                    Αγρίνιο, 18 Μαρτίου 2025



Σε μια γεμάτη γεύση, μυρωδιές και γνώση εκπαιδευτική δράση, οι μαθητές της ΣΤ2 τάξης του 11ου Δημοτικού Σχολείου Αγρινίου κλήθηκαν να αναλάβουν ρόλο Σεφ!

Η πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση διοργανώθηκε από την Α.Μ.Κ.Ε. «Αγριωνίς Γαία» Πολιτιστικών & Αθλητικών Συλλόγων Δήμου Αγρινίου», με τη συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και την υποστήριξη του Δήμου Αγρινίου ενώ επίσημοι προσκεκλημένοι ήταν η εκπαιδευτικός κα.Αλεξάνδρα Καραγιάννη καθώς και η Γεωπόνος, Φυτοπαθολόγος Phd, Msc, κα. Βασιλική Καραπαπά.


Η αίθουσα του ΚΑΠΗ Αγρινίου -Ιωάννου Βραχωρίτη- μετατράπηκε σε μια μεγάλη κουζίνα  όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μαγειρέψουν ένα καθημερινό σπιτικό φαγητό υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση του γνωστού τηλεοπτικού Σεφ, Αντώνη Μητρόπουλου, ο οποίος έχει συμμετάσχει σε πολύ γνωστό μαγειρικό παιχνίδι της τηλεόρασης (MasterChef -Star).
Οι μικροί «Μάγειρες εν δράση» έπιασαν  στα χέρια τους κουτάλες, πιάτα και εργαλεία και ξεκίνησαν το γαστρονομικό ταξίδι, ένα ταξίδι που τους έφερε σε επαφή με έννοιες όπως η ώρα και οι ποσότητες, ενώ παράλληλα εμπλούτισαν τις γνώσεις τους για τα αγνά υλικά και την ισορροπημένη υγιεινή διατροφή , έμαθαν κανόνες υγιεινής και τη σωστή χρήση εργαλείων της κουζίνας και βελτίωσαν κοινωνικές δεξιότητες όπως συνεργασία και επικοινωνία.

Κατά τη διάρκεια της δράσης, μαθητές και καλεσμένοι είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σε βίντεο «τα φαγητά των Αρχαίων Ελλήνων στην καθημερινότητα τους». Με το τρόπο αυτό τα παιδιά έμαθαν να χρησιμοποιούν τη φαντασία και την παρατηρητικότητα τους, και μέσα από ένα ταξίδι γευσιγνωσίας στο παρελθόν, να μπορέσουν να εξερευνήσουν τις διατροφικές συνήθειες των Αρχαίων Ελλήνων και να ανακαλύψουν σημαντικές πτυχές του πολιτισμού τους.

Εξάλλου κύριο μέλημα της «Αγριωνίς Γαία», όπως ανέφερε και η πρόεδρος της, κα. Βίκυ Αγγέλη είναι: « η καλλιέργεια των νέων σε όλα τα επίπεδα, πολιτιστικά , κοινωνικά και βιωματικά. Τι καλύτερο λοιπόν, από το να μαγειρέψει ένα παιδί μόνο του, αποκτώντας αυτάρκεια , αυτονομία και απόκτηση μαγειρικής συνείδησης».